Tuesday, March 3, 2009

PENGAJARAN BERTEMA

Sebenarnya, saya masih seorang guru GSTT dan mengikuti pengajian KPLI KDC di IPSMB, Terengganu. 18 Jan - 16 Apr 2009 adalah tempoh praktikum saya. lani, ngah praktikum lani ikikik. Saya mengamalkan pengajaran bertema bermula pada awal tahun ini, dan menakjudkan ia banyak membantu murid saya. saya akui, kadang-kala terdapat kekangan untuk sumber dalam pengajaran bertema sebabnya kita terhad kepada sesuatu kemahiran tetapi percayalah anda mampu membuatnya. pada mula sesuatu kemahiran, contohnya KVKV (murid telah boleh menyebut suku kata KV dengan lancar). maka, antara pengajaran bertema saya ialah :
  • bilik darjah
  • buah-buahan
  • sayur-sayuran
  • tubuh badan
  • barangan di rumah
  • perbuatan
  • sukan
  • manusia
  • haiwan

saya mulakan mengajar perkataan, kemudian apabila murid dapat menguasai perkataan, saya up ckit dengan rangkai kata kemudian saya sambung dengan ayat mudah atau bacaan bergred. BBM boleh direka sendiri oleh guru atau download saja di internet. kad gambar saya kebanyakkannya saya buat sendiri menggunakan clipart yang saya downloiad sendiri. penggunaan ABM banyak membantu (saya tahu semua guru-guru tahu kannn). Penggunaan kad juga membantu (pastikan kad cikgu tahan lasak dan pada masa yang sama menarik dan menggunakan font yang betul serta warna berbeza untuk suku kata). kad boleh dilaminate untuk penggunaan dalam jangka masa yang lama.

Cumanya, untuk kemahiran kvk dan kvkk, saya rasa cikgu-cikgu mengalami sedikit kesukaran. ini adalah contoh tema saya untuk kemahiran kvk :

  • barangan di rumah
  • keselamatan dan keceriaan
  • makanan
  • bilik darjah
  • pakaian
  • benda
  • benda hidup
  • kenderaan
  • dapur

sehingga itu dahulu, saya kena berhenti jap. almaklum la di rumah, saya kan isteri dan ibu, kenalah menunaikan tanggungjawab jap, jom p masakkkk....

No comments:

Post a Comment